fot. Rafał T / fotopolska.eu, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.orgBudynek dworca kolejowego w Końskich
Od dłuższego czasu lokalny samorząd zabiega o remont dworca kolejowego w Końskich. Wstępne prace w tym zakresie prowadziły niedawno Polskie Koleje Państwowe. Okazuje się jednak, że nie jest pewne, czy inwestycja dojdzie do skutku.
W grudniu 2021 r. przywrócony po dwunastoletniej przerwie został regularny ruch kolejowy na linii nr 25 Łódź Kaliska – Dębica pomiędzy Opocznem a Skarżyskiem-Kamienną. Tym samym pociągi pasażerskie zaczęły ponownie docierać do Końskich, kilkunastotysięcznego miasta leżącego w województwie świętokrzyskim. Stało się ono przy tym symbolem programu Kolej Plus, bo właśnie na tutejszej stacji prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę regulującą funkcjonowanie tego funduszu.
Dotychczasowe plany PKP będą rewidowane
Przed reaktywacją przewozów PKP PLK przeprowadziły pewne prace obejmujące infrastrukturę pasażerską stacji. Nie dotyczyły one jednak należącego do PKP SA budynku dworcowego. Ten pozostaje niedostępny dla oczekujących. Od chwili powrotu regularnych kursów o jego remont zabiega lokalny samorząd. W lutym 2024 r., a więc niemal dokładnie przed rokiem, do Końskich miał według lokalnego wydania portalu Nasze Miasto trafić architekt z ramienia Polskich Kolei Państwowych, którego zadaniem było określenie potrzeb inwestycyjnych.
Przebudowa obiektu miała też znaleźć się na liście zadań obejmujących remonty dworców kolejowych na lata 2024 – 2030. Teraz przeprowadzenie prac nie wydaje się już jednak pewne. – Do czasu zatwierdzenia przez organ nadzorczy naszej spółki zrewidowanego programu odnoszącego się do potrzeb inwestycyjnych w zakresie dworców kolejowych oficjalne stanowiska dotyczące planowanych modernizacji i inwestycji PKP SA oraz szczegółów realizacji poszczególnych projektów nie będą prezentowane – mówi bowiem Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych. Przypomina jednocześnie, że budynek w Końskich został zamknięty w 2012 r. Wyłączono go zatem z eksploatacji trzy lata po wstrzymaniu regularnych przewozów kolejowych.
Stan zabytku jest zaledwie dostateczny
– Zgodnie z protokołem z okresowej kontroli stanu technicznego ocena jest dostateczna – informuje nasza rozmówczyni. Dodaje także, że dworzec znajduje się w gminnej ewidencji zabytków. Jest więc objęty ochroną konserwatorską.
Budynek dworcowy powstał w latach 1883 – 1884. – Jego projektantem był polski architekt Adolf Wilhelm Schimmelpfenig – wskazuje przedstawicielka właściciela obiektu. Dawniej gmach służył także oczekującym na autobusy regionalne i dalekobieżne zlikwidowanego koneckiego PKS-u.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.